10 tipů: Jak se efektivně učit | STUDIUM

Ahoj, je tu prosinec a to znamená, že kromě Vánoc se blíží taky zkouškové. Ano, já vím, nikdo o tom nechce slyšet, ale neutečeme před tím. V tomhle článku se chci zaměřit na tipy, které mi pomáhají s učením. Nemusí se to týkat jen zkouškového, ale hodí se to i na maturitu, kde jsem se naučila se učit asi nejvíc. Ale klidně na jakékoliv učení, pokud dokonce nechodíte do školy, tak to nevadí, podle mě jsou to takové všeobecné tipy na lepší soustředění, paměť a time management. Tak pojďme na to!



#1: dostatek spánku

Hodně důležitý bod je spánek. Když jsem unavená, učím se pak mnohem delší dobu. Navíc se mi pak učí špatně, mám i špatnou náladu a nic se mi nechce. Spánek ovlivňuje všechny aspekty našeho života - produktivitu, náladu, postavu, sebevědomí a samozřejmě únavu.

#2: pít vodu

Další věcí, která souvisí se vším v životě, je pitný režim. Pijte vodu a pijte jí hodně. Často na vodu zapomínáme a můžeme se cítit dehydratovaní, i když si to neuvědomujeme. Sama s tím mám někdy problém. Na střední škole jsem to zvládala dobře, protože jsem měla vždy láhev s vodou při sobě a pila jsem opravdu často. I teď mám sice svou lahev s vodou a ve škole upíjím, ale když přijdu domů, nechce se mi si dojít pro vodu přes chodbu, a tak se mi stává, že vodu nepiji celé odpoledne. Lenost je hrozná vlastnost... Každopádně teď dělám do školy projekt a jako téma jsem si vybrala, jak vypadá můj pitný režim. Projekt se zaměřuje na to, že si zapisuji nějakou aktivitu v průběhu týdne a nakonec z toho vznikne na pohled pěkná analýza dat. To mě teď motivuje pít více, abych si opět mohla zapsat svá data.


#3: pohyb, příroda

Když už jste ve fázi učení a máte pocit, že nejste produktivní a už vás to nebaví, zkuste se rozhýbat. Ne vždy je to sice možné, zvlášť když se učíte rádi v noci, hh. Ale věřte, že jakmile rozproudíte krev, tak vám to pomůže od únavy a soustředění. Mně funguje procházka venku. Člověk se tak nadýchá čerstvého vzduchu a je spokojenější. Navíc v přírodě se dokážete soustředit na jiné věci a odreagovat se tak od toho učení. Pokud zrovna nemůžete jít na procházku, stačí se trochu protáhnout nebo si dojít pro skleničku vody, kterou vypijete.

#4: krátké intervaly

Co mi ale opravdu zabírá ke zvýšení produktivity, když už se učím? Rozdělit si učení na intervaly. Docela často dělám to, že si nastavím časovač na 45 minut, kdy se musím učit. Mobil dávám stranou, na nic nereaguji, nenechám se rozptylovat nikým a ničím, jen 45 minut studuji/pracuji. To mě donutí danou práci udělat během krátkého intervalu opravdu efektivně. Po uplynutí této doby si nechávám 10 min odpočinku, kdy mohu dělat cokoliv jiného. Například si vezmu do ruky mobil a odepíšu na zprávy, jsem na instagramu nebo se jdu protáhnout. Po této pauze pokračuji v dalších 45 minutách. Zatím mi to fungovalo a vřele vám to doporučuji.

#5: odměny

Další pomůckou jsou odměny za práci. Může to být nějaká sladkost za přečtení kapitoly povinné literatury, může to být deset minut na mobilu po tři čtvrtě hodiny učení nebo to může být film po dokončení seminárky. Fantazii se meze nekladou, jen by to mělo být podle starého dobrého českého rčení "Bez práce nejsou koláče" - takže nejprve odveďte nějakou práci a pak se za to odměňte. Můžete se i slovně pochválit, divili byste se, jaký to má vliv na psychiku ve vašem podvědomí.

#6: plánovat

Co se mi osvědčilo u učení se na maturitu, bylo plánovat si dopředu dny. Co se doporučuje, jsou tzv. to-do listy - seznamy úkolů, které musíte splnit. Ty mám taky ráda, ale člověk si u nich musí uvědomit, kolik toho reálně dokáže udělat. Pište si věci pod sebe buďto podle priority nebo časového harmonogramu. Každopádně byste měli mít přehled o tom, co je důležité ten den udělat a co se dá odložit na další den. Odkládání by ale mělo být výjimečné, ne pravidlem. U každé aktivity byste si měli také uvědomit, kolik času vám reálně zaberou a také to, že nebudete plnit jen dané úkoly, ale půjdete se také naobědvat apod. Po nějakém reálném zhodnocení by vám měl vyjít seznam věcí, které ten den zvládnete udělat, tzn. stihnete je, budete produktivní, budete mít radost z odškrtnutých věcí ze seznamu. Stejně tak to funguje i s plánováním dní. U maturity mi fungovalo rozdělit si každý den otázky, které se naučím. Snažila jsem se je dávat k sobě tak, aby spolu souvisely, aby nebyly časově náročné a aby mě všechny nenudily. Bylo pro mě důležité, abych se je reálně dokázala naučit a neodkládala na později. I tak je dobré udělat si rezervu. Například u těch dní jsem si dávala i průběžné volné dny, které byly určené na dodělávání případně opakování otázek, které jsem nestihla nebo nepochopila. U to-do listů to také platí. Pokud máte nějaký deadline, který je nutné dodržet, pravděpodobně budete produktivnější a zvládnete úkol rychleji, přesto je fajn mít nějaký den navíc, kdy si dokážete práci zkontrolovat nebo dodělat, kdybyste ji náhodou nestihli. Pro taková plánování mně osobně vyhovuje papírová forma. Ať už diář, obyčejný papír, lístečky apod. Poslední dobou využívám ale i aplikace v mobilu, poznámky nebo kalendář, protože mobil mám neustále u sebe a je to rychlé řešení. Následně si informace ale stejně přepíšu do papírové podoby, hh.


#7: psát, zvýrazňovat, přemýšlet

S tím souvisí další bod a tím je: psát, psát, psát. Pište si vlastní zápisky, pište si vlastní maturitní otázky, pište si vlastní rešerše. Mnohem víc si toho pak zapamatujete, než když to máte zkopírované nebo od kamarádů. Nezáleží na tom, jestli píšete raději v ruce nebo na počítači, hlavně, že nad tím přemýšlíte. Je důležité vnímat a soustředit se, vypíchnout si nejdůležitější body a učit se v souvislostech. Mně pomáhají i zvýrazňovače, ale jen nějaké barvy. To už si musíte vyzkoušet na sobě, ale barvy jsou pro mě nápomocné.


#8: neprokrastinovat

Nejdůležitější bod ze všech. Nebo minimálně jeden z nich. Když se chcete soustředit na studium, měli byste si vypnout upozornění, zvuky, internet, cokoliv, co vás může rušit. Najděte si klidné místo, zavřete se v pokoji nebo jděte do knihovny. Nedělejte několik věcí najednou, ale opravdu jen tu jednu a pořádně. Jen tak se dokážete plně soustředit a vydat co nejlepší výkon. Když budete koukat na video, psát seminárku, odpovídat na messenger a budete se snažit si zapamatovat všechny tyhle informace, tak to bude velmi obtížné, možná nemožné. Vyčleňte si čas jen na tu činnost, kterou chcete/potřebujete udělat a nekoukejte do toho na instagram. Dejte si tichý režim na mobilu nebo režim letadlo, mobil dejte do druhé místnosti nebo si třeba vypněte internet (pokud ho ovšem nepotřebujete ke studiu). To vám může také pomoci, ale hlavně to přestaňte odkládat.

#9: zjistěte, kdy je vaše produktivní doba

Učí se vám lépe ráno, odpoledne nebo v noci? To je velmi důležitá otázka nebo spíš odpověď na ni je důležitá. Ani nevím, kolikrát jsem se začala učit odpoledne a najednou byl večer a já byla teprve na druhé straně. Zjistila jsem, že se učím na jeden malý test čtyři hodiny. Najednou ale byla noc a já musela učení dokončit a ku podivu jsem se zbytek doučila během hodiny. Pokud jsem samozřejmě neusnula v průběhu učení. To se mi totiž stávalo hodně často. Já osobně se nejradši učím ráno, kolem desáté, kdy už jsem dostatečně probuzená a zároveň na začátku dne. Cítím se být otevřená vědomostem jako bych byla houba, která se snaží nasáknout co nejvíce informací. Případně se mi dobře učilo hned potom, co jsem přišla ze školy. Ne po hodinové pauze, ale co nejdřív po příchodu domů. To jsem totiž ještě byla ze školy v produktivním módu. V noci se mi taky učilo relativně dobře (lépe než ve čtyři v pět odpoledne), ale to spíše proto, že se mi efektivně pracuje ve stresu nebo časovém presu (což je často ten stejný důvod). To je pro mě také dobré zjištění, se kterým mohu pracovat. Vím, že ze sebe vydám dobrý výkon, když pracuji na poslední chvíli, ale zároveň mě to ohromně vystresuje a unaví, takže podám výkon nižší. Proto se mi výsledek v podstatě vynuluje a je pro mě výhodnější učit se ráno nebo brzy odpoledne.

#10: nejtěžší je začít

Tentokrát opravdu nejdůležitější bod ze všech. Začněte. Prostě to udělejte a uvidíte, že to nebude tak hrozné, jak se zpočátku zdálo. Pro mě je vždy těžké začít a také se nenechat vyrušit, protože pak musím začínat neustále dokola. Docela často se mi stává, že se do učení nemůžu donutit a  prokrastinuji. Nakonec se přesvědčím pomocí utváření intervalů a odměň (mám pocit, že stačí jednu fáze učení přetrpět a bude konec utrpení, i když pak začne nanovo). Několikrát se mi ale stalo, že jsem měla interval přestávky a pokračovala jsem v práci, protože už mi přišlo, že mám zaběhlý systém, který mi vyhovuje. Tak jsem pochopila, že opravdu je nejtěžší jen začít, pak to bude v pořádku.


Doufám, že vám tyto tipy pomohli k lepšímu učení. Já se také vrhnu do plnění vlastních tipů a přestanu prokrastinovat psaním článků na blog, hh. Tak vám držím palce s maturitou, zkouškovým i pololetím. Zvládnete to lidičky.

Nikol <3

0 komentářů